گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۴ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۶۱۰ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۶۷۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۳۳۹۸۸ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٨/١٢/٦ - ۷۱۷۷ مورد

پنجم دی ماه " روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی"

سه شنبه ٥ دی ١٣٩٦ ساعت ٩:٠ ق.ظ   ( بازدید : 413 نفر )


روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور " روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" نامیده شده است.

 زلزله بم به شدت ۶٫۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به موجب آن بیش از 30 هزار تن جان باختند و ۱۰۰ درصد منازل در برخی مناطق بم تخریب شدند.

این زلزله که به کشته و مجروح شدن بیش از ۷۰ هزار نفر از هموطنانمان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار می دهد، قطعا یکی از تلخ ترین سوانح تاریخ معاصر ما و روزی فراموش ناشدنی در خاطره مشترک ایرانیان است.

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان " روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" فرصتی را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاری برنامه ها و فعالیت های آموزشی متنوع در این روز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود.

این روز، فرصت مغتنمی است تا در سطح ملی و استانی توان‌مندی‌ها و نیز میزان آمادگی برای مقابله در برابر بلایای طبیعی را مورد سنجش قرار دهیم، نقاط ضعف وقوت را شناسایی و نسبت به رفع معایب و تقویت نقاط مثبت با انجام مانور در بخش‌های مختلف اقدام و به این ترتیب در برابر حوادث طبیعی میزان خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

عمده پيشرفت هايي که طي 50 سال گذشته در زمینه کاهش خسارات زلزله حاصل شده است، به آمادگي براي زلزله و مخصوصاً حيطه مهندسي عمران مربوط مي شود. طي چند دهه اخير استانداردهايي براي ساخت ساختمان ها در نظر گرفته شده است تا مقاومت آن ها در برابر نيروي امواج زمين لرزه افزايش يابد. از استانداردهاي جديد مي توان به تقويت مصالح اشاره کرد. طراحي بناها به شيوه اي که از انعطاف پذيري لازم براي جذب ارتعاش ها برخوردار باشند بدون آن که تخريب شوند، مخصوصاً در مناطقي که زلزله خيز هستند،يکي ديگر از اين روش هاست
يکي ديگر از مولفه ‌هاي آمادگي، آموزش مردم است. امروزه بسياري از سامانه ‌هاي دولتي در اغلب کشورها دفترچه‌ هاي راهنمايي منتشر مي‌ کنند که در آن چگونگي وقوع زلزله، راهنمايي‌ هايي در مورد حفاظت خانه در برابر زلزله‌ هاي احتمالي و فعاليت‌ هايي که در زمان وقوع زلزله بايد انجام داد، گردآوري شده است.


منبع : شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
سوگندنامه بقراط (۱۱۷۱۷ بازدید)
امپاتی(empathy) چیست؟ (۶۲۸۰ بازدید)
سلام بر محرم (۵۹۸۹ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...